Statystyka i analityka sportowa dla każdego

Statystyka i analityka sportowa. Świat sportu już dawno wpuścił je na swoje tereny. Na potrzeby niniejszego tekstu dokonaliśmy podziału działań ze względu na odbiorcę i podstawowe funkcje. Z jednej strony mamy „analitykę popularną” – uprawianą m.in. przez Ekstrastats (pozdrawiamy kolegów!) i wyrażaną infografikami – dostępnymi szerszemu gronu odbiorców – kibicom, dziennikarzom i pasjonatom sportu. Te przejawy działań analityczno-statystycznych dostępne są ogółowi i publikowane w prasie lub social media i często są narzędziem marketingowym. Przekazują wiedzę na temat wyników, osiągnięć i działań sportowych. Wzbogacają wiedzę kibica i zapewniają wysokiej jakości rozrywkę intelektualną. „Analityka specjalistyczna”, z drugiej strony, służy specjalistom – zawodnikom, trenerom czy właścicielom klubów sportowych.

Sports-data-capture

„Analityka specjalistyczna” pozwala sprawniej zarządzać zespołem, budować strategię i wygrywać. Zarówno analitykę popularną, jak i specjalistyczną wciąż warto propagować – obecnie jedynie największe kluby i ligi rozgrywkowe, najpopularniejsze dyscypliny i najsilniejsze reprezentacje narodowe publikują przetworzone dane dla kibiców – w prasie czy social media. Natomiast analitykę specjalistyczną rozwijają (lub wykorzystują outsourcing – np. firmę Opta) najsilniejsze i najbogatsze organizacje – wspomnijmy o futbolu amerykańskim i koszykówce – w USA, czy też piłce nożnej i rugby – w Europie. Czy jest to wiedza magiczna, której pozyskanie i wykorzystanie w budowie strategii kosztuje krocie? Czy III-ligowa drużyna koszykówki kobiet nie ma szans na pozyskanie dedykowanych informacji z danych meczowych i psychomotorycznych zawodniczek? A może takich szans nie ma również trener drużyny amatorskiej?

Oczywiście, że mają swoje szanse – w podstawowym zakresie, z wykorzystaniem stosunkowo niewielkich nakładów finansowych takie informacje można pozyskać. Zarówno powierzając to instytucjom specjalizującym się w analityce i statystyce sportowej (vide: IBRS TriC), ale też działając i we własnym zakresie. W tym przypadku przychodzi z pomocą artykuł naukowy pt. „Using power analysis to estimate appropriate sample size” autorstwa pracowników naukowych poznańskich uczelni. W dość przystępnej formie artykuł pokazuje możliwości „zaprzęgnięcia” statystyki do pozyskania informacji. Autorzy podają przykłady analiz – np. jak porównać wyniki sprintu na 60 metrów koszykarzy i siatkarzy, jak porównać wyniki motoryki dla seniorów i juniorów, czy też jak dobrać liczbę osób do analiz, tak aby uzyskać miarodajne informacje i przekuć je na swój sukces sportowy. Niewątpliwie dogłębne zrozumienie zasad statystycznych, jak i wykorzystanych narzędzi wymaga jednakowoż podstawowego poziomu wiedzy z tego zakresu, niemniej jednak opis podstawowych terminów i coraz prostsze w obsłudze oprogramowanie statystyczne niewątpliwie to ułatwiają. A wspomniany artykuł jest dobrym przewodnikiem.

Rasumując – pamiętajmy, że nie tylko najwięksi mają prawo korzystać ze zdobyczy nauki. Każdy zespół, trener i zawodnik – niezależnie od poziomu rozgrywkowego i organizacyjnego klubu, czy drużyny może, choćby w podstawowym zakresie, wspierać się informacjami stworzonymi na podstawie mierzalnych danych.

Artykuł ukazał się w czasopiśmie naukowym „Trends in Sport Science” publikowanym przez AWF w Poznaniu. Artykuły w wersji elektronicznej dostępne są on-line z czasowym embargiem. Pliki w formacie .pdf umieszczane są na stronie Czasopisma w przeciągu kilku tygodni od oficjalnej premiery.

Statystyka i analityka sportowa – zapamiętajcie te hasła! Polecamy!

Dane bibliograficzne: Maciej Tomczak, Ewa Tomczak, Paweł Kleka, Robert Lew, „Using power analysis to estimate appropriate sample size”. Trends in Sport Science, 4 (21) 2014: 195-206

Strona czasopisma: kliknij

Share Button