Responsywny sklep internetowy – uniwersalna strona sprzedażowa

W związku z rosnącym znaczeniem responsywnych sklepów internetowych, coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na wykonanie RWD. Technologicznie to bardzo korzystna funkcjonalność, natomiast jest związana z szeregiem założeń. O czym warto wiedzieć wcześniej?

Sklep spełni swoją sprzedażową funkcję wtedy, kiedy użytkownicy docenią w nim łatwość obsługi. Pamiętajmy, że tworzenie RWD ma wiele wspólnego z projektowaniem użytkowym. Ważne jest zarówno zachowanie wszystkich niezbędnych możliwości oprogramowania, jak i estetyka. Jedno i drugie musi ze sobą ściśle współgrać.

6

Funkcjonalność serwisowego interfejsu i jego design powinny zostać zweryfikowane. W tym celu dwa niezależne projekty poddaje się ocenie potencjalnych użytkowników – polski rynek firm badawczych oferuje testowanie projektów in vivo – w postaci testów A/B. W fazie projektowania sklepu internetowego sugerowane jest również przeprowadzenie badań jakościowych (m.in. zogniskowanego wywiadu grupowego). Dają one możliwość poznania reakcji konsumentów na nowe pomysły.

Sklep internetowy musi mieć taką funkcjonalność, która umożliwia wygodne robienie zakupów, ale także łatwe korzystanie z nich niezależnie od urządzenia. To właśnie uniwersalizm jest mocnym atutem technologii RWD. Wymieńmy najważniejsze związane z tą cechą korzyści:

  • dostęp do sklepu jest możliwy za pośrednictwem wielu urządzeń (chodzi o rozdzielczość wyświetlacza), co jest istotne szczególnie dla tych internautów, którzy wykorzystują jednocześnie, np. smartfon, tablet i laptop;
  • użyteczność – strona sklepu nie tylko wyświetla się w prawidłowy sposób, ale także gwarantuje klientowi możliwość skorzystania z najważniejszych opcji, by transakcja przebiegła szybko i nie trzeba było szukać właściwych przycisków;
  • lepsza konwersja w sklepie, czyli większe szanse na to, że użytkownik, który wejdzie na stronę, dokona zakupu;
  • większa szansa na utrzymanie klienta, który może zamawiać towary z dowolnego urządzenia;
  • jednolity wizerunek marki sklepu – każda wersja strony ma nieco inny układ, ale layout pozostaje wspólny dla każdego wariantu graficznego;
  • jest to rozwiązanie działające w pełni automatycznie, to znaczy, że system sam odczytuje rozdzielczość ekranu urządzenia, dopasowując do niej odpowiednią wersję szaty graficznej;
  • tożsamość wszystkich wariantów strony pod względem kodu i zamieszczanej treści (jeden panel administracyjny).

Jaki dodatkowy argument przemawia za uruchomieniem RWD? Ostatnio pojawił się komunikat od Google, że strony internetowe, które nie będą zaprojektowane z myślą o użytkownikach mobilnych, mogą na tym stracić (chodzi o spadek pozycji w wynikach wyszukiwania). Czy jest to zbyt daleko idące posunięcie? Z pewnością jest to dowód ingerencji spowodowanej dużą dynamiką na rynku nowych technologii, a co za tym idzie również branży e-commerce. Z drugiej strony koncern już nie raz pokazał, że potrafi korzystać ze swojej dominującej pozycji na rynku wyszukiwarek. W każdym razie w przypadku e-commerców RWD może się okazać kluczem do zwiększenia sprzedaży.

Urszula Witkowska

sklep-rwd.pl

Share Button