13 TriC’ów. Aby Twój raport był dobry, a klient zadowolony.

Ile kosztuje badanie?

Ileż razy słyszeliśmy podobne pytanie? Jestem pewien, że nie raz.

A ile kosztują buty?

No właśnie. Można je kupić już za 25 złotych (albo i taniej), ale też i za ponad milion dolarów. Jest jeszcze drugie podobieństwo. Tak źle zrobione buty jak i badanie choćby kosztowały krocie nie przyniosą klientowi pożytku. Wręcz przeciwnie. W obu można zaliczyć upadek.

 Zdradzamy nasze know-how.

Raport

Ile kosztuje badanie?

Ileż razy słyszeliśmy podobne pytanie? Jestem pewien, że nie raz.

A ile kosztują buty?

No właśnie. Można je kupić już za 25 złotych (albo i taniej), ale też i za ponad milion dolarów. Jest jeszcze drugie podobieństwo. Tak źle zrobione buty jak i badanie choćby kosztowały krocie nie przyniosą klientowi pożytku. Wręcz przeciwnie. W obu można zaliczyć upadek.

Na co zwracać uwagę?

We wstępnej fazie proponowałbym skupić się na barierach. Na problemach i zagrożeniach. Niczym urzędnik Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Nie zrażajmy jednak do siebie potencjalnego klienta. Z uśmiechem na twarzy pokażmy mu ile to zasadzek zastawił na niego okrutny kapitalizm. Jednocześnie ile furtek otwiera swoboda gospodarcza.

Powodzenie każdego projektu rynkowego (wprowadzenie nowego produktu lub usługi, wejście na nowe rynki) wymaga posiadania szczegółowej wiedzy na temat szans i zagrożeń pojawiających się w otoczeniu.

TriC pierwszy. Klient rzadko wie, czego chce.
Musisz zdiagnozować bolączki, aby dostarczyć remedium.

Problemy badawcze. Raport

Problemy badawcze.

TriC drugi. Klient będzie chciał uzyskać jak najbardziej konkretny kosztorys bez udostępniania informacji i ujawniania swoich potrzeb.
Zapytaj się więc swojego klienta o cenę butów! Ile kosztują buty?
Niech poda jedną uniwersalną cenę dla każdego buta na świecie.
Albo napomknij o uniwersalnym wzroście każdego człowieka.

Wycena badania. Raport.

Wycena badania.

TriC trzeci. Wątpliwości. Klient zawsze ma wątpliwości.
Na przykład co do ceny.
Rozmawiajcie otwarcie!

Rozmowa z klientem. Raport

Rozmowa z klientem.

TriC czwarty. Nie ma to jak chaos w papierach i „włażenie sobie” w kompetencje.
Zachowaj spójność w kontaktach – pamiętaj o jednolitej identyfikacji wizualnej.
I jednej osobie odpowiedzialnej za kontakt z danym klientem.

Identyfikacja wizualna. Raport

Identyfikacja wizualna.

TriC piąty. W raporcie oddziel wnioski  od rekomendacji.
To jedyne rozdziały raportu, które interesują „szefa”.

Wnioski i rekomendacje. Raport

Wnioski i rekomendacje.

 TriC szósty. Zastosuj jasny opis metodologii badania.
Nie przesadzaj z opisem.
Klient nie jest zainteresowany technikaliami. „Szef” nie czytuje metodologii.

Metodologia badania. Raport

Metodologia badania.

TriC siódmy. Przed wysłaniem przeczytaj raport dwanaście razy.
Potem przekaż innej osobie – w celu kontroli Twojej weryfikacji literówek.
Literówki to nasz wórg. Wyślij raport.
I od razu przeproś za literówki.

Literówki. Raport

Literówki.

TriC ósmy. Raport musi być jasny. Nie może paść pytanie „dlaczego?”.
Przynajmniej nie w sferze podstawowych treści.
Raport musi odpowiedzieć na pytanie „dlaczego?” sam z siebie.
Ale pogłębiające „dlaczego?” zawsze jest mile widziane.

Przejrzysty raport.

Przejrzysty raport.

TriC dziewiąty. Raport ma być krótki, treściwy i na temat, tak żeby czas
do zapoznania się z nim ograniczyć do minimum.
Czas „szefa”. Przygotuj więc dwie wersje. Dla „szefa” i „zespołu”.

Zrozumiały raport.

Zrozumiały raport.

Tric dziesiąty. Dostosuj język do odbiorcy. Język ma być prosty.
Pamiętaj o „szefie”! Firmowi analitycy i tak swoje wywnioskują z wykresów i tabel.

Prosty raport.

Prosty raport.

Tric jedenasty. Każdy wykres musi być opisany w taki sposób,
by mógł funkcjonować samodzielnie.
Pewnie ktoś będzie chciał wykorzystać je na firmowych zebraniach.
Dostaną drugie życie w Prezi lub PowerPoint.
Ułatw ludziom życie!

Opisy wykresów. Raport

Opisy wykresów.

Tric dwunasty. Konkretna rekomendacja dla biznesu.
Pomyśl o rekomendacjach, korzystaj z zewnętrznych ekspertów.
Zaskocz zamawiającego próbą rozwiązania jego problemów.
Może spojrzenie z metapoziomu będzie „strzałem w dziesiątkę”!

Konkretne rekomendacje. Raport

Konkretne rekomendacje.

 

 TriC trzynasty. TriC szczęśliwy, najważniejszy. Jaki? Pisz tric@tric.pl. Powiemy Ci!

Raport rynkowy.

Raport rynkowy.

P.S.: Tak. Wiemy, że w TriC’u nr 7 jest literówka.

P.S. Bis.: Trzynaście TriC’ów to trzynaście przymrużeń oka.

W każdym żarcie jest jednak trochę prawdy.

 

Share Button