Przycichły już dyskusje po propozycji nowelizacji Ustawy o kierujących pojazdami – zmierzającej do rozszerzenia uprawnień kat. B o możliwość prowadzenia motocykli o pojemności skokowej do 125 ccm, mocy nieprzekraczającej 11 kW (dla leniwych i tych na bakier z kilowatami: to ca. 15 KM, a więc i tak trzy razy więcej niż w przypadku popularnych motoroweroskuterów), stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,1 kW/kg i automatycznej skrzyni biegów.

Obserwując sytuację podjęliśmy próbę rozeznania opinii w omawianym obszarze. Poniższy raport IBRS TriC prezentuje wyniki ankiety on-line, którą przeprowadzono w oparciu o dobrowolnie udzielających się użytkowników popularnych serwisów social media na temat rozszerzenia uprawnień kat. B.

Ankieta wykorzystana w badaniu składała się z jednego zamkniętego pytania: „Czy, dysponując kat. B i 3-letnim doświadczeniem kierowcy, rozważysz użytkowanie motocykla o pojemności skokowej do 125 cm3 po zmianach w Ustawie o kierujących pojazdami?”.

Dodatkowo jednak zapewniliśmy respondentom możliwość zamieszczenia swobodnej wypowiedzi na tzw. wolnym ringu, uzyskując w ten sposób sporo interesujących opinii obszarowych.

W badaniu udział wzięły 173 osoby – i jest to przyczynek do pierwszego wniosku. To najniższa frekwencja w dotychczasowych badaniach on-line organizowanych przez IBRS TriC. Dodatkowo można odnieść wrażenie, że odpowiedzi udzielały osoby zainteresowane tematyką. Może więc temat wcale nie jest tak „gorący”, a zainteresowanie kierowców rozszerzeniem uprawnień wcale nie jest aż tak duże? Niewątpliwie może mieć to wpływa na utrzymanie aktualnego poziomu (nie)bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Można przyjąć, że z oferty skorzystają przede wszystkim obecni użytkownicy popularnych skuterów, przesiadając się na większe pojazdy.

Kat.B

http://regiomoto.pl/portal/aktualnosci/poslowie-zdecydowali-posiadacze-prawa-jazdy-kat-b-beda-mogli-jezdzic-motocyklami.