E-sklep w praktyce. Cechy użytecznego sklepu internetowego

Urszula Witkowska AptusShop.pl

E-sklep w praktyce.  Cechy użytecznego sklepu internetowego

Planujesz rozszerzenie aktywności o e-sklep. Kiedy już zanalizujesz możliwości rynkowe i poznasz potrzeby potencjalnych klientów – w fazie badań rynku – w naturalnej kolejności pojawia się pytanie: „Jak powinien zostać zaprojektowany użyteczny sklep?” Wydaje się, że wszystko ma znaczenie, ale myślę, że jedną z najbardziej istotnych spraw jest zapewnienie naszemu sklepowi dobrego pozycjonowania (!) i uczynienie go bardziej wygodnym dla klientów (!!).

Faza przygotowań

Posiadając dane o istocie potrzeb potencjalnych klientów i szansach powodzenia projektu e-sklepu przystępujesz do budowy platformy sprzedażowej. Wygoda zakupu jest jednym z podstawowych wyróżników dobrego e-sklepu. Aby uzyskać ten efekt należy pamiętać o kilku podstawowych „technikaliach”. O tym poniżej.

basket-156835_640

Zawsze też możesz poddać swój projekt ocenie swoich własnych potencjalnych klientów. Dzisiejsza oferta firm badawczych pomoże Ci w tym – projekty mogą być oceniane zarówno w badaniach fokusowych, jak i badaniach CAWI. Zapamiętaj też termin „testy A/B”. Może Ci się jeszcze przydać! Weryfikacja badawcza projektu „e-sklep” kosztuje – niemniej jednak maksymalizuje szanse na powodzenie projektu! Czasy „partyzantki” dawno się już zakończyły.

Kategorie produktów

Tworzenie kategorii spełnia bardzo ważną rolę. Jest ona podwójna. Z jednej strony potrzebny jest układ, który umożliwi wygodne i przejrzyste zapoznanie się z oferowanym przez sklep asortymentem. Natomiast z drugiej – ma znaczenie dla pozycjonowania. Jeśli zależy nam na tym, żeby nasz sklep był widoczny dla użytkowników na jak najlepszej pozycji, zastanówmy się, jak skutecznie skonstruować stronę. O czym warto pamiętać? Przede wszystkim o odpowiedniej hierarchii kodu sklepu. Naszym celem powinno być spowodowanie, żeby sklep był widoczny dla jak największej liczby użytkowników, co powinno przełożyć się na sprzedaż.

Wypunktowanie

Zastosowanie wypunktowania w opisach znajdujących się na karcie produktu, zwłaszcza, jeśli konkretny produkt nie ma swojej nazwy, jak w przypadku markowych produktów, np. ubrań. Trzeba zadać sobie pytanie, jakie są najważniejsze cechy naszych produktów, istotne z punktu widzenia potencjalnego odbiorcy. Jeżeli sprzedajemy odzież, takimi cechami może być kolor, fason czy też materiał.

Responsive Web Design

Sklep internetowy powinien działać w trybie RWD (Responsive Web Design). Dzięki temu użytkownicy smartfonów będą mogli wygodnie przejrzeć produkty w sklepie – również zdjęcia. Podobnie jest z klientami, którzy coraz częściej dokonują zakupów za pośrednictwem tabletów. Responsywna witryna umożliwia wygodne poruszanie się po stronie, bez konieczności ręcznego dostosowywania widoku strony za pomocą suwaków. Dzięki RWD strona automatycznie dopasuje odpowiedni rozmiar projektu graficznego do rozmiaru wyświetlacza.

Hierarchia nagłówków

Nagłówki h1 i h2 należy rozmieścić w taki sposób, żeby pozwalały jeszcze lepiej i bardziej precyzyjnie odnajdować produkty, które jak najlepiej spełniają kryteria wpisane przez użytkownika w wyszukiwarkę internetową. W hierarchii najwyżej powinny się znaleźć najważniejsze cechy produktów, np. jego unikalna nazwa własna (przede wszystkim w przypadku markowych produktów). Kategoria, jeśli określa w sposób istotny produkt (chodzi o to, żeby pojawiała się we frazie, którą może wpisać internauta), powinna zostać oznaczona jako h1. Jako h2 mogą zostać oznaczone nazwy produktów. Jeśli chodzi o nagłówek h3, to dotyczy on przede wszystkim podkategorii. Trzeba pamiętać, że pod nagłówkami musi znajdować się treść.

Karta produktu

Karta produktu to najważniejszy nośnik informacji o określonym towarze. Umieszczamy tu na przykład skład, użycie, parametry. Często na karcie znajdują się osobne zakładki. Wtedy opis, opinie klientów, skład, itp. mamy w osobnych zakładkach. Często znajdują się na niej również tabele z rozmiarami, opcje służące zawieraniu transakcji, zapytanie o produkt, możliwość powiadomienia znajomego o tym, że dany produkt jest dostępny, przewidywany czas dostawy. Przycisk „dodaj do koszyka” powinien być szczególnie dobrze widoczny (najczęściej znajduje się z prawej strony).

Funkcje dostępne w e-sklepie

Funkcjonalności, z których lubią korzystać klienci sklepów internetowych również przyczyniają się do lepszej sprzedaży w sklepie. Przede wszystkim chodzi o szybkość i wygodę. Użytkownicy nie chcą marnować zbyt dużej ilości czasu na szukanie podstawowych opcji. Wyszukiwarka, koszyk, informacje dotyczące warunków transakcji, realizacja zwrotów, możliwy termin dostawy czy tabele rozmiarów w przypadku odzieży to podstawa. Do mniej niezbędnych, ale coraz częściej używanych należy m.in. dynamiczne filtrowanie produktów. Dzięki tej funkcjonalności można w szybki sposób zdefiniować zakres wartości dla wybranego kryterium wyszukiwania. Często jest ona wykorzystywana do określania przedziału cen. Jest to bardzo wygodne, zwłaszcza, jeśli w danej grupie asortymentu znajduje się dużo produktów.

Dostosuj sklep do potrzeb kupujących

Podane rozwiązania i podpowiedzi mają na celu jak najlepsze dostosowanie sklepu do potrzeb kupujących, a tym samym przyczynić się do zwiększenia sprzedaży w sklepie internetowym. Może się zdarzyć, że nieopatrznie zainstalujemy w sklepie funkcjonalność lub choćby grafikę na stronie, która będzie przeszkadzała klientom w poruszaniu się po stronie, a tym samym w dokonywaniu zakupów. Czasem się zdarza, że użytkownicy nie chcą kupować lub na jednym z etapów rezygnują z zakupów. Jeśli nie dostaniemy informacji na ten temat z inicjatywy klientów, możemy zorganizować sondę, w której zapytamy klienta o zdanie na temat użyteczności naszej strony. Mogą to być pytania o układ strony, funkcjonalności, itp. W końcu to klient jest dla nas istotny, a komunikacja z nim odbywa się przede wszystkim poprzez system sklepu.

Share Button