Czy warto ewaluować projekty kościelne? Czy bierzmowanie to tylko imiona? Ocena procesu przygotowania młodzieży do sakramentu bierzmowania.

Termin „ewaluacja” najczęściej kojarzony jest z ankietą wypełnianą pod koniec spotkania, konferencji czy szkolenia. W myśl teorii zarządzania ewaluacja powinna jednak stanowić integralną część planowania, prowadzenia i podsumowywania projektu. Niestety w praktyce często brana jest pod uwagę dopiero w końcowej fazie przedsięwzięcia. Wynika to między innymi z negatywnego nastawienia organizatorów do ewaluacji lub po prostu z nieznajomości jej podstawowych narzędzi.

Chcesz przeczytać raport? Kliknij po więcej!

Kościół

Więcej

Amazon w Sadach pod Tarnowem Podgórnym.

Połączyło nas zamiłowanie do spraw lokalnych. IBRS TriC i Nasz Głos Poznański rozpoczynają współpracę.

Sukcesem zakończyły się rozmowy przedstawicieli Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych TriC z wydawcą Naszego Głosu Poznańskiego.  Na pierwszy ogień póoszła sprawa amerykańskiego potentata e-commerce, firmy Amazon, która rozwija zaplecze logistyczne w podpoznańskich Sadach.

IBRS TriC to firma badawczo-konsultingowa z poznańskimi korzeniami, założona przez miłośników tego, co poznańskie – począwszy od uroku miejskich zaułków, poprzez sport (ten motorowy, jak i biegany z piłką), a skończywszy na „słodkim” w niedzielę.

W ramach pierwszej sondy NGP i IBRS TriC pytaliśmy Czytelników o odczucia związane z wejściem na rynek polski koncernu e-commerce Amazon. Przypomnijmy – zadaliśmy czytelnikom dwa pytania zamknięte, a także pozwoliliśmy podzielić się opiniami na tzw. „wolnym ringu”. Już pierwsze głosy, przekazane nam w oparciu o „wolny ring”, zestawione z danymi procentowymi, pozwalają stwierdzić, że pozytywnej ocenie inwestycji towarzyszą mimo wszystko jednak spore obawy. Szczegóły poniżej.

 

amazon-184064_1280 Więcej

Sondaże przedwyborcze. Gmina pod mikroskopem – szczegółowe konsultacje społeczne. Studium przypadku.

Czy mieszkaniec gminy jest „klientem samorządu”?

Badania prowadzone wśród przedstawicieli samorządu ukazują, że mechanizmy mające charakter konsultacji społecznych stosowane są przez gminy i powiaty stosunkowo często. Zwykle jednak opierają się na technikach niedających pewności, co do tego, czy poruszany problem zostanie rozwiązany „po myśli” mieszkańców. Spotkania i debaty publiczne charakteryzują się udziałem jedynie wybranych grup mieszkańców, proces zbierania uwag od obywateli jest ze swej istoty nieskoordynowany i wyrywkowy, zaś sondy internetowe – z oczywistych względów – mogą być niewiarygodne.

Wybory samorządowe Więcej

Właściwe narzędzie badawcze – prosta i ważna sprawa.

Ostatnio zacząłem od słów „jako psycholog-naukowiec i terapeuta praktyk”. Kusi mnie więc aby zacząć od słów „jako dydaktyk”. A zatem jako dydaktyk stwierdzam, że niekiedy bardzo zdolni studenci (a z chęcią i z radością dodam w tym miejscu, że młodzi badacze z którymi się spotykam, czyli studenci piszący prace badawcze w większości mają naprawdę przemyślane swoje plany), mający znakomite pomysły na badania popełniają pewne powtarzające się błędy (najczęściej wynikające jedynie z braku doświadczenia). Podzielę się w tym miejscu refleksjami na temat tych błędów – może to się komuś przyda, może nie, ale jeśli przyda się choćby jednej osobie – warto.
problem-98377_1920

Więcej

Badania w służbie człowieka.

Jako psycholog-naukowiec, a jednocześnie terapeuta (konkretnie muzykoterapeuta) praktyk interesuję się przede wszystkim tymi obszarami badawczymi, które dotyczą człowieka. A zatem służą człowiekowi, pomagają człowiekowi w funkcjonowaniu społecznym, podnoszą jakość życia człowieka na wszystkich płaszczyznach, pomagają zrozumieć człowieka itd. Może to zabrzmieć zaskakująco, ale nauka jako sztuka dla sztuki, jeśli oderwana jest od człowieka nie interesuje mnie w ogóle.
library-68634_1920

Sześć wcieleń badacza – czyli kim można zostać dzięki socjologii.

W pracy badacza do spraw jakościowych – jakkolwiek szumnie i zarazem nieściśle brzmi ten tytuł, właściwie nie precyzując o jakie sprawy chodzi, a przecież nie dotyczy „nowego zawodu, który nie może mieć jeszcze nazwy” (jak dowodził u Barei Jerzy Dobrowolski) – więc w pracy badacza… zjawisk społecznych – lepiej chyba powiedzieć, choć pozostajemy na podobnym poziomie ogólności – jedną z fajniejszych rzeczy jest możliwość wchodzenia w role, łączenia naraz co najmniej kilku funkcji i przez to pośrednie realizowanie marzeń o byciu kimś… kim chciało się być mając na przykład lat naście, a kim się z jakichś tam przyczyn nie zostało.
woman-367371_1920
Będąc badaczem społecznym można być jednocześnie:

Więcej

Co to jest Big Data i czy ta wiedza jest Ci do czegoś potrzebna?

Może się wydawać, że tekst ten będzie bardzo „techniczny”, ale nie daj się zwieść. Jeśli poczujesz się zmęczony (a starałem się, by tak nie było), obiecaj, że spojrzysz na ostatni akapit. Mamy dla Ciebie niespodziankę. I tak – już odpowiem, że wiedza ta będzie Ci potrzebna.

skojarzenia-big-data-2

Big Mess – czyli co rozumiemy przez Big Data w biznesie?

Odkąd termin „Big Data” pojawił się w biznesie jest rozumiany tak różnie jak to tylko możliwe. Językiem manipulujemy w sposób tak bajeczny, że za kilka dni Big Data może znaczyć po prostu korzystanie z informacji. Tymczasem od bardzo dawna mamy już do czynienia ze zjawiskami takimi jak Business Intelligence, czy zwykłą analityką. Rozwinięcie się World Wide Web sprawiło oczywiście, że analityka stała się łatwiejsza, ciekawsza i bardziej rozpowszechniona, ale przecież zawsze gdzieś tam była. Co nowego jest w Big Data? Czy Big Data musi być „big”? I czy oznacza to, że małe firmy raczej nie muszą się tym przejmować (ponieważ i tak ich na to nie stać)? Więcej

Jak zbudować silne stowarzyszenie?

Przykład metodologii badań marketingowych na potrzeby towarzystw oraz stowarzyszeń.

Tendencja do zrzeszania się jest naturalną potrzebą człowieka. Stąd też i ogromna popularność stowarzyszeń i zrzeszeń – zarówno zawodowych, jak i hobbystycznych, czy też ukierunkowanych na promowanie idei, czy też pomoc innym. U podstaw statutu każdej tego typu organizacji leży skupianie ludzi wokół rdzenia ideologicznego – im więcej członków liczy organizacja, tym większe szanse na sukces, a w ostateczności nawet na przetrwanie. Im więcej opłaconych składek, tym większe prawdopodobieństwo realizacji choć minimalnej liczby celów statutowych.

people-16972

Pytanie brzmi, czy osoby zarządzające Stowarzyszeniem to wiedzą. W ramach analizy przypadku chcielibyśmy pokazać, w jaki sposób można zdobyć wiedzę dotyczącą profilu „idealnego członka stowarzyszenia”, czy też jakie potrzeby powinno zaspokajać stowarzyszenie oraz jak „zmierzyć” wizerunek organizacji.

Więcej