Jak zrobić dobry biznesplan, czyli o tym jak Tric może ci pomóc w otrzymaniu dotacji.

Zamierzasz złożyć wniosek o dotację z Państwowego Urzędu Pracy? Przeczytałeś dokładnie wszystkie wymagania, a nadal nie wiesz od czego zacząć?

Żeby złożyć wniosek o dotację na prowadzenie działalności gospodarczej, należy przede wszystkim mieć pomysł i biznes plan, na to pierwsze musimy wpaść sami, a co do tego drugiego możemy liczyć na pomoc. Od kogo? Przede wszystkim organizowane są szkolenia dla przyszłych przedsiębiorców. Nie oszukujmy się jednak pojęcia takie jak analiza rynku, prześwietlenie konkurencji i analiza swot często nawet po cyklu spotkań brzmi obco.

Co powinien zawierać biznes plan? Poza danymi osoby składającej wniosek, dokładny opis planowanej działalności gospodarczej. Dokładny, czyli jaki? Taki, który zawiera wszystko od obszaru terytorialnego który będzie ta działalność obejmowała, przez opis lokalu aż po opis naszej własnej motywacji do prowadzenia firmy.

Kiedy już przebrniemy przez ten pierwszy krok, wcale nie robi się łatwiej, wręcz przeciwnie jest dużo trudniej, ponieważ w kolejnych punktach biznes planu należy przedstawić rzetelną analizę rynku. Dlaczego jest to takie trudne? Ponieważ we własnym zakresie trudno przeprowadzić badanie rynku, jest to czasochłonne i wymaga specjalistycznych umiejętności. Należy pamiętać, że analiza rynku to jeden z ważniejszych punktów biznes planu i dokładne jego wykonanie jest bardzo istotne dla przyjęcia wniosku.

O ile jednak analizę rynku możemy przeprowadzić na własną rękę, chodząc od drzwi do drzwi i sprawdzając punkty proponujące podobne towary czy usługi to już z analizą klientów nie będzie już tak łatwo. A przecież to kolejny kluczowy punkt biznes planu, który może zadecydować o tym czy dostaniemy dotację czy też nie. Znów nasuwa się pytanie, co jest takiego trudnego w przeanalizowaniu potencjalnych klientów? Po pierwsze dotarcie do nich. Trudno będzie zaczepiać każdego przechodnia na ulicy i pytać czy będzie korzystał z naszych usług. Takim działaniem możemy stracić na wiarygodności, bo kto pójdzie do fryzjera który chwilę wcześniej był ankieterem? Dochodzi jeszcze jedna kwestia, ludzie są coraz mniej przychylnie nastawieni do zaczepiających ich na ulicy ankieterów, dlatego warto skorzystać ze specjalnie opracowanych baz klientów.

Ostatnim zasadniczym punktem biznes planu jest analiza konkurencji, bardzo delikatna kwestia nikt nam przecież nie powie ile zarabia, ani nie wpuści na swoje zaplecze i pokaże jak funkcjonuje. Dodatkowo takie myszkowanie u konkurencji może sprawić, że na samym początku się narazimy i kiedy już otworzymy własną działalność będziemy mieć kilku poważnych wrogów. Trudno zrobić samodzielnie rzetelną analizę, bez dostępu do baz danych, do których mają dostęp tylko firmy zajmujące się badaniami rynku.

Czy więc stworzenie dobrego biznes planu jest możliwe? Jak najbardziej, warto jednak udać się do specjalisty, zainwestować na początku niewielką kwotę, aby dostać dużo więcej z dotacji, którą można później wykorzystać, aby zarabiać bardzo dużo w przyszłości. A myślenie długofalowe to podstawa każdego biznesu.

Badanie polskich pielgrzymów wędrujących Camino de Santiago – Drogą świętego Jakuba

 

W 2015 roku ćwierć miliona pielgrzymów ukończyło wędrówkę jednym z najsłynniejszych szlaków pielgrzymkowych świata – Camino de Santiago. Wśród nich znalazło się prawie 4 000 Polaków. Jaka była ich motywacja? Kim są? Czym się zajmują?

 

W dniu 24 lutego br. ruszyło w Internecie badanie skierowane do polskich pielgrzymów, którzy wędrowali lub mają zamiar pielgrzymować szlakiem świętego Jakuba w Europie. Ideą badania jest próba znalezienia odpowiedzi na pytanie: kim jest współczesny polski pielgrzym przemierzający Camino de Santiago?

 

Ludzie różnych wyznań i narodowości wybierają się od lat na Drogę świętego Jakuba z wielu powodów, niekoniecznie religijnych czy duchowych. Zdecydowana większość ma nadzieję, że podróż w mniejszym lub większym stopniu zmieni ich lub ich życie. Pielgrzymka Camino de Santiago pozostawia jednak w każdym niezapomniane przeżycie czegoś wielkiego.

 

widoki-camino-frances-autor-piotr-drzewiecki

Więcej

The right to decide upon the scope of information and the range of recipients personal data available to third parties in the context of the Big Data – summary

The right to decide upon the scope of information and the range of recipients personal data available to third parties in the context of the Big Data – summary

 

The technological development and naturally flowing from it possibilities of managing information generate increasing anxiety regarding the right to confidentiality of private information and its protection. In this age of considerable technological progress combined with mass access to mobile applications, big data processing has become of particular significance.

Więcej

Prawo a Big Data

Ukazał się właśnie kolejny numer czasopisma „Studia Prawa Publicznego”. Tym razem w treści znajdziemy artykuł pt. Prawo do decydowania o zakresie i zasięgu informacji udostępnianych innym osobom na temat swojego życia w kontekście Big Data. Autorami artykułu są: dr Maria Grzymisławska-Cybulska z Uniwersytetu SWPS (WZ Poznań) oraz dr Marcin Cybulski – Ekspert Chmury IBRS TriC oraz współwłaściciel IBRS TriC.

SPP-2014_4

Foto: Studium Prawa Publicznego

Artykuł podejmuje tematykę przetwarzania informacji – w kontekście Big Data – w ujęciu prawnym. Autorzy odnieśli się do definicji zjawiska, przeanalizowali podstawowe polskie i unijne akty prawne, a także przedstawili przykładowe zastosowania zjawiska technologicznego. Jest to, na ten moment, najpełniejsze opracowanie prawne problematyki Big Data w polskich realiach.

Więcej

Biznesplan? Jak napisać? Jak stworzyć SWOT?

Zamierzasz złożyć wniosek o dotację z Państwowego Urzędu Pracy lub z Unii Europejskiej?

Przeczytałeś dokładnie wszystkie wymagania, a nadal nie wiesz od czego zacząć? Nie wiesz jak stworzyć dobry biznesplan?

Żeby złożyć wniosek o dotację na prowadzenie działalności gospodarczej, należy przede wszystkim mieć pomysł i biznesplan, na to pierwsze musimy wpaść sami, a co do tego drugiego możemy liczyć na pomoc. Od kogo? Przede wszystkim organizowane są szkolenia dla przyszłych przedsiębiorców. Nie oszukujmy się jednak pojęcia takie jak analiza rynku, prześwietlenie konkurencji i analiza SWOT często nawet po cyklu spotkań brzmią obco.

Biznesplan

Jak napisać biznesplan?

Więcej

Czym tak naprawdę jest Deep Web?

Ukryty Internet (Deep Web)

W powszechnym  rozumieniu Deep Web jest siedliskiem występku i niewypowiedzianej grozy. Jest to miejsce z pornografią dziecięcą i zabójcami do wynajęcia – przestrzenią w której funkcjonuje i rozwija się działalność przestępcza. Dlaczego więc naukowcy, bibliotekarze, przedsiębiorcy i Internauci korzystają z tego zasobu? Dziś o tym czym jest Ukryty Internet i dlaczego warto z niego korzystać.

Więcej

Responsywny sklep internetowy – uniwersalna strona sprzedażowa

W związku z rosnącym znaczeniem responsywnych sklepów internetowych, coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na wykonanie RWD. Technologicznie to bardzo korzystna funkcjonalność, natomiast jest związana z szeregiem założeń. O czym warto wiedzieć wcześniej?

Sklep spełni swoją sprzedażową funkcję wtedy, kiedy użytkownicy docenią w nim łatwość obsługi. Pamiętajmy, że tworzenie RWD ma wiele wspólnego z projektowaniem użytkowym. Ważne jest zarówno zachowanie wszystkich niezbędnych możliwości oprogramowania, jak i estetyka. Jedno i drugie musi ze sobą ściśle współgrać.

6

Funkcjonalność serwisowego interfejsu i jego design powinny zostać zweryfikowane. W tym celu dwa niezależne projekty poddaje się ocenie potencjalnych użytkowników – polski rynek firm badawczych oferuje testowanie projektów in vivo – w postaci testów A/B. W fazie projektowania sklepu internetowego sugerowane jest również przeprowadzenie badań jakościowych (m.in. zogniskowanego wywiadu grupowego). Dają one możliwość poznania reakcji konsumentów na nowe pomysły.

Więcej

E-sklep w praktyce. Cechy użytecznego sklepu internetowego

Urszula Witkowska AptusShop.pl

E-sklep w praktyce.  Cechy użytecznego sklepu internetowego

Planujesz rozszerzenie aktywności o e-sklep. Kiedy już zanalizujesz możliwości rynkowe i poznasz potrzeby potencjalnych klientów – w fazie badań rynku – w naturalnej kolejności pojawia się pytanie: „Jak powinien zostać zaprojektowany użyteczny sklep?” Wydaje się, że wszystko ma znaczenie, ale myślę, że jedną z najbardziej istotnych spraw jest zapewnienie naszemu sklepowi dobrego pozycjonowania (!) i uczynienie go bardziej wygodnym dla klientów (!!).

Faza przygotowań

Posiadając dane o istocie potrzeb potencjalnych klientów i szansach powodzenia projektu e-sklepu przystępujesz do budowy platformy sprzedażowej. Wygoda zakupu jest jednym z podstawowych wyróżników dobrego e-sklepu. Aby uzyskać ten efekt należy pamiętać o kilku podstawowych „technikaliach”. O tym poniżej.

basket-156835_640

Zawsze też możesz poddać swój projekt ocenie swoich własnych potencjalnych klientów. Dzisiejsza oferta firm badawczych pomoże Ci w tym – projekty mogą być oceniane zarówno w badaniach fokusowych, jak i badaniach CAWI. Zapamiętaj też termin „testy A/B”. Może Ci się jeszcze przydać! Weryfikacja badawcza projektu „e-sklep” kosztuje – niemniej jednak maksymalizuje szanse na powodzenie projektu! Czasy „partyzantki” dawno się już zakończyły.

Więcej